In de relatie tussen de ondernemer en een professionele opdrachtgever kan het bestek bij de prijsvorming/aanbesteding een belangrijke rol spelen. Indien een bestek omschrijving wordt gehanteerd voor de offerte/opdrachtbevestiging, adviseren wij niet alleen te controleren op de te ‘leveren' werkzaamheden/materialen, maar ook of aan de ontwerp/uitvoeringseisen wordt voldaan.
Bijvoorbeeld: het sanitair aan te sluiten conform NPR 5075.
Zijn deze eisen ook in de offerte/opdrachtbevestiging verwerkt?
Bestek in relatie tot kopersinformatie
Voor de koper is het bestek echter een document met voor hem, als leek, ondoorzichtige afkortingen en aanwijzingen. Dit kan misverstanden veroorzaken.
Wenselijk is het bestek, indien aanwezig, niet te overhandigen aan de koper en ook niet bij de notaris te deponeren. Wel dienen de technische contractstukken bij de notaris te worden gedeponeerd.
Indien het bestek toch tot de gewaarmerkte stukken behoort, moet er minimaal de informatie in zijn opgenomen conform de richtlijnen van Woningborg (zie ‘technische omschrijving’ en ‘documenten ten behoeve van technische planacceptatie’).
In dat geval volgen daar leveringsverplichtingen jegens kopers uit. Deze staan los van de garantieverplichtingen uit hoofde van de toepasselijke Garantie- en waarborgregeling,
Is er een (werk)bestek naast de technische omschrijving aanwezig, dan moeten beide volledig op elkaar zijn afgestemd. Ook met betrekking tot eventuele wijzigingen uit het voortraject.